Podczas niedawno rozegranych w Los Narejos w Hiszpanii zawodów EUROSAF High Performance odbyło się Walne Zgromadzenie Członków Międzynarodowej Federacji Kiteboardingu. Ta przerażająco długa nazwa ma sprytny angielski skrót IKA AGM, którym będę się posługiwał w dalszej części tekstu.
Zwykle AGM odbywa się raz do roku i jego celem jest określenie głównych kierunków działań IKA na następny rok. W okresie pomiędzy walnymi zgromadzeniami działania i decyzje są podejmowane przez zarząd IKA (executive committee) i komisje powoływane do prac nad konkretnymi sprawami.
Zgodnie ze statutem IKA, każde z narodowych stowarzyszeń zrzeszonych w IKA posiada jeden głos na walnym, po jednym głosie przysługuje również każdemu z członków zarządu. Obecnie zrzeszonych są 34 stowarzyszenia (do końca roku liczba ta najpewniej osiągnie 50), a zarząd składa się z 7 członków.
Głównymi celami tegorocznego AGM było:
- zmiany lub utrzymanie istniejących przepisów związanych ze sprzętem do course racingu używanym na zawodach patronowanych przez IKA
- utworzenie klasy regatowej dla hydroskrzydeł (hydrofoil)
- rozpatrzenie zmian w dopuszczaniu juniorów do zawodów Open i podział nagród pomiędzy kobiety i mężczyzn
- określenie podstaw relacji IKA – organizatorzy międzynarodowych cyklów imprez (PKRA, KSP, KTE, KTA)
- wybory do zarządu IKA
Wszystkie z dyskutowanych wniosków (submissions) zostały wcześniej zgłoszone i opublikowane przez narodowe stowarzyszenia lub zarząd. Z łącznej liczby 28 wniosków (z których połowa dotyczyła kosmetycznych, redakcyjnych poprawek w przepisach), 3 zostały zgłoszone przez PSKite.
Szczegółowa lista wniosków i dyskusja członków PSKite na temat naszego stanowiska w tej sprawie, jak i wyniki poszczególnych głosowń znajdują się tutaj,:
http://pskite.pl/index.php/forum/5-forum-gowne/386-walne-ika.html
Przypominam, że dostęp do forum mają tylko zarejestrowani użytkownicy (członkowie stowarzyszenia)
Zarejestrować można się tutaj:
http://pskite.pl/index.php/component/comprofiler/registers.html
Podsumowując poszczególne grupy tematów:
1. Course Racing:
- w 2012 zawody IKA będą rozgrywane w klasie produkcyjnej; decyzja dot. zawodów krajowych zostaje w rękach narodowych stowarzyszeń
- deski produkcyjne to takie zarejestrowane w IKA i posiadające pieczątkę „IKA registered equipment”; w deskach można zmieniać stateczniki, strapy, pady (bez istotnego wpływania na inne parametry deski – np. wyporność), pozycje insertów – pozostałe cechy muszą być takie, jakie deska posiadała wychodząc z fabryki; aby deska mogła uzyskać status produkcyjnej, konieczne jest wyprodukowanie 30 identycznych desek
- wszystkie latawce wyprodukowane do końca 2011 są dopuszczone do klasy produkcyjnej (liczy się rok pojawienia się latawca w katalogu producenta), latawce produkowane w roku 2012 muszą przejść procedurę zgłoszenia do IKA podobną do procedury dla desek
- do zawodów można zgłosić jedną deskę i trzy latawce
Szczegóły dotyczące sprzętu można znaleźć m.in. tutaj: http://pskite.pl/index.php/forum/5-forum-gowne/549-sprzt-produkcyjny-na-2012-pytania-i-odpowiedzi.html
2. Hydroskrzydła:
Utworzono nową klasę dla hydroskrzydeł (jeżeli ktoś wymyśli ładniejszą nazwę, proszę dać znać; chodzi o deski pływające nad wodą na kilkudziesięciocentymetrowym „patyku”).
Przepisy dla nowej klasy są oparte na course racingowych w kwestii samego żeglowania, sprzęt póki co nie podlega istotnym regulacjom.
Co ciekawe – znawcy tematu (głównie Francuzi) utrzymują, że niebawem hydroskrzydła będą szybsze od desek race na klasycznej course racingowej trasie (zwłaszcza w słabym wietrze).
Więcej szczegółów i filmy znajdziecie na stronach producentów:
http://www.magma-customboards.com/de/hydro-foil.html
Jeżeli macie pytania dot. nowej klasy – proszę śmiało: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
3. Mniejszości, poprawność polityczna i inne wymogi krajowego prawa:
- wniosek mający na celu zabronienie startu w zawodach open zawodnikom młodszym niż 14 lat został odrzucony (niemniej wymóg taki istnieje w angielskim i holenderskim prawie krajowym – juniorzy pamiętajcie o tym wybierając się tam na zawody, na miejscu może się okazać, że nie zostaniecie dopuszczeni do kategorii Open); IKA będzie zachęcała organizatorów do organizacji zawodów tylko dla juniorów i rozgrywania kategorii juniorskich na zawodach open
- podział nagród pieniężnych pomiędzy kobiety i mężczyzn pozostaje na dotychczasowym poziomie (1/3 do 2/3), sprawa będzie obserwowana przez zarząd IKA i na pewno wróci na przyszłoroczne AGM;
4. Relacje z organizatorami zawodów:
Zzarysowuje się wyraźna tendencja do rozdzielania poszczególnych dyscyplin na poziomie zawodów międzynarodowych– organizator nie jest w stanie rozegrać w tym samym czasie i na równie wysokim poziomie zawodów freestyle, wave i race. Ujmując sprawę w wielkim skrócie – PRKA dalej będzie robić zawody freestylowe, KSP dobrze sprawdza się w wave i wszystko wskazuje na to, że tak pozostanie, course racing nie ma jeszcze dedykowanego cyklu – póki co taką rolę będą pełnić mistrzostwa świata i kontynentów. Oczywiście na PKRA dalej mogą zdarzyć się zawody race, ale ich ranga (ilość punktów) będzie adekwatna do zaangażowania organizatorów w dyscyplinę
5. Wybory do zarządu IKA
Zarząd IKA składa się z siedmiu członków – prezesa, sekretarza, skarbnika i 4 wiceprezesów. Prezes i sekretarz wybierani są na kadencje czteroletnie, pozostali członkowie zarządu wybierani są co dwa lata.
W tym roku wygasły mandaty czterech wiceprezesów. Ulegając namowom Sekretarza i Prezesa IKA i dzięki wsparciu Zarządu i Członków PSKite zdecydowałem się kandydować do władz IKA. Dziękuję serdecznie wszystkim, którzy wsparli mnie radą i dobrym słowem.
Moja płomienna przemowa na AGM nie została bez echa i jednogłośnie zostałem wybrany do nowych władz IKA.
Po wyborach władze IKA wygladają następująco:
Prezes – Richards Gowers (Wielka Brytania)
Sekretarz – Markus Schwendtner (Niemcy)
Skarbnik – Mirco Babini (Włochy)
Wiceprezesi:
Bruno De Wannemaeker (Belgia)
John Gomes (USA)
Olivier Mouragues (Francja)
Adam Szymański (Polska)
Po zakończonym AGM mogę z całą pewnością i nieukrywanym zadowoleniem stwierdzić, że znajdujemy się w gronie kilku głównych narodowych stowarzyszeń twórczo wpływających na przyszłość kiteboardingu. Pozostaje mieć nadzieję, że nasze wspólne pomysły na zmiany zadziałają w praktyce i za parę lat nikt nie będzie się zastanawiał, czy kajt powinien znaleźć się na olimpiadzie, ale w jakie dyscypliny żeglarskie oprócz kajta mają tam prawo olimpijskiego bytu. Ale o tym już w innym artykule...
« poprzednia | następna » |
---|